Akwarystykas

Forum zajmujące się akwarystyką.


#1 2009-12-14 21:35:10

 mati12222222admin

Administrator

Zarejestrowany: 2009-11-26
Posty: 4
Punktów :   
WWW

Denitrifikator

Chciałem szczególnie dla młodszych kolegów zaprezentować prosty w budowie denitryfikator ,za pomocą którego można się pozbyć prawie w 100%Azotanów (NO3) w akwie.
Mam tu na myśli mniejsze akwaria w których nie ma sensu budowania poważnych systemów denitryfikacyjnych,z rur PCV itp.

Rzeczy potrzebne to:
1) Słoik szczelny może być jedno litrowy
2) 2 metry węża o przekroju nie mniejszego 12mm (najlepiej nie przezroczysty ,jeśli macie przezroczysty ,owiniemy taśmą izolacyjną dla elektryków)W celu poprawy rozwoju bakterii tlenowych i przeciw glonom.
3)Metr wężyka do kroplówki.
4) Klej (Super glue) i silikon.

1. W przypadku wykorzystania małego filtru niestety .Na wylocie z filtra trzeba zainstalować kranik 1 .zęby zmniejszyć wylot wody z filtra ,tym samym podniesiemy lekko ciśnienie przepływu w denitryfikatorze,i wymusimy kapanie wody z cienkiego wężyka.
2. Za kranikiem wiercimy otwór w rurce wylotu filtra,w otwór instalujemy szerszy wężyk,można wykorzystać małe kolanko z rurki plastykowej do lepszego ułożenia węza.Ten waż może być zwinięty w koło i zaciemniony ,przed rozwojem glonów.
3. W pokrywce słoika Wiercimy otwory mały i duży ,w które wklejamy szeroki wąż i cienki wężyk.
4. Do słoika wkładamy biokulki albo keramzyt i parę ziarenek cukru(pożywka dla bakterii denitryfikacyjnych).
5. Na końcu cienkiego wężyka mocujemy zacisk kroplówkowy albo plastykowy kranik od napowietrzacza .

W pokrywce słoika lepiej jest wcześniej wkleić klejem "Distal" albo innym podobnym z utwardzaczem ,dwie plastykowe rurki a potem naciągnąć wężyki ,w celu utrzymania szczelności.
http://img197.imageshack.us/img197/2593/73997101.png
http://img191.imageshack.us/img191/4040/98143511.jpg
http://img192.imageshack.us/img192/9941/25638116.jpg

*UWAGA* PRZY ROZRUCHU DENITRYFIKATORA
Przez za szybki przelot wody w systemie ,bakterie beztlenowe nie wytworzą się i nie będzie działać.

ROZRUCH:
1. Do słoika wrzucamy parę ziarenek cukru.
2. Kran 2 lekko przykręcamy zęby woda popłynęła szerszym wężem zalała słoik i zaczęła kapać z wężyka kroplówkowego.
W całym obiegu musimy się pozbyć bąbli powietrza.
3. Po pozbyciu się powietrza, mały kranik 2 na wężyku kroplówkowym zakręcamy,pozostawiamy na 2 dni zalany obieg.
4. Po 2 dniach odkręcamy kranik 2 tak zęby woda kapała z niego małymi kropelkami,1 kropla w przybliżeniu /5min.
5. Po tygodniu badamy azotany w wodzie kapiącej z wężyka ,jeśli stężenie będzie
równe 0 ppm ,możemy zwiększyć częstotliwość kapania ,b.powoli 1k/1min.Po miesiącu woda może nawet z wężyka lecieć ciurkiem i w całym akwarium zneutralizuje nam azotany do 0%.
6. Jeżeli po zwiększeniu przepływu w kapiącej wodzie pojawią się azotany wracamy do poprzedniego przepływu 1k/5min

Filtr jest bardzo skuteczny, pozwala rzadziej wymieniać wodę, ale wymaga starannego uruchomienia. Bezwzględnie należy go instalować po ustabilizowaniu cyklu azotowego w akwarium, praktycznie kilka miesięcy po zarybieniu. Powinno nie być w wodzie amoniaku i azotynów, a niewielkie ich ilości wytwarzane przez źródełko powinien usunąć wcześniej zainstalowany inny filtr biologiczny.

NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ

   1. Niedojrzałe filtry w akwarium – instalować kilka miesięcy po zarybieniu przy zerowym poziomi azotynów.
   2. Za duży przepływ – zawsze zaczynać od możliwie małego i powoli zwiększać.
   3. Za szybkie zwiększanie przepływu – po zwiększeniu przepływu woda musi mieć czas na przepłynięcie, przy pierwszych zmianach kilka dni.
   4. Zapowietrzenie filtra – bakterie giną jeżeli do filtra dostaje się tlen np. wlot jest za napowietrzaczem.
   5. Niestabilność przepływu szczególnie przekraczanie wydajności (filtr dobrze znosi kilkudniowy brak przepływu o ile pozostaje w nim woda) - kontrolować przepływ dodatkowo godzinę po regulacji.
   6. Zapychanie filtra - stosować wąż o wewnętrznej średnicy co najmniej 5 mm, a lepiej 1/2 cala.
   7. Zanieczyszczenia stałe w wodzie zasilającej.
   8. PH wody poniżej 6,5.
   9. Stosowanie lekarstw i chemii - na czas leczenia zamknąć przepływ wody przez wąż.

DZIAŁANIE DENITRYFIKATORA:
W początkowej fazie procesu wytwarzają się bakterie tlenowe na odcinku szerokiego węża, które zużywają cały tlen z wody.Następnie w słoiku gdzie biokulki robią swoim kształtem ogromną powierzchnie ,na której zasiedlają się bakterie p.zw. beztlenowe ,i w tym przypadku z braku tlenu w wodzie już zaczynają zużywać azotany.
*UWAGA* Jakie kolwiek wprowadzenie powietrza w obieg systemu, zabije bakterie i rozruch filtra trzeba zaczynać odnowa.

Żródło:http://akwarystyka.com.pl/showthread.php?t=59601
Użytkownik Ghost1


http://img517.imageshack.us/img517/5742/mati122222222.jpg http://img85.imageshack.us/img85/158/88x31z.gif

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.darknaruto.pun.pl www.fifa-jaslo.pun.pl www.thais-strefagier.pun.pl www.nindoofshinobi.pun.pl www.wiedzminrpgforumgame.pun.pl